Anath Hanit (Weiss Aniko)

M-am născut la Timişoara în 1947. Farmacia din Casa Brück din Piața Unirii a fost proprietatea familiei mele, cumpărată de bunicul meu în anul 1907. În 1963, am emigrat cu familia în Israel.

Am absolvit secția de graphic design la Academia de Arte “Bezalel”, din Ierusalim. Am continuat studiile de pictură la Tel Aviv şi Paris (1971-72) şi, timp de câţiva ani, am participat la atelierul de gravură de la “Centrul Uniunii Artiştilor” din Tel Aviv.

 

Lucrez in mai multe domenii: desen, ilustraţie, graphic design şi fotografie.

 

Sunt membră a Uniunii Pictorilor si Sculptorilor şi a Uniunii Ilustratorilor din Israel. Am avut expoziţii personale şi particip des la expoziţii de grup.

 

Ultima mea expoziţie personala, « KEEP SMILING » a avut loc in 2019, la Institutul Cultural Român din Tel Aviv.

În 2013, cu ocazia evenimentelor în cadrul Întâlnirii evreilor timişoreni, am participat la expoziția de grup « RENDEZ-VOUS » la Palatul Baroc din Timişoara.

 

Printre altele am făcut design şi ilustraţii pentru afişe, cărţi pentru copii, coperte CD.

 

Am creat o colecţie numita “SMILELINE”, care include felicitări, hârtie de ambalaj şi alte articole de papetărie.

Umorul şi chiar grotescul sunt trăsături caracteristice ale lucrărilor mele.

 

Sunt citadină, locuiesc in centrul Tel Aviv-ului, dar iubesc natura şi sunt preocupată de poluarea mediului inconjurător, ceea ce am exprimat prin ilustraţii pentru Greenpeace Israel.

 

Fac des plimbări matinale pe malul mării, având cu mine întotdeauna carnetul de schiţe, aşa încît pot să pun pe hârtie orice idee, oriunde m-aş afla. Toate lucrările mele pornesc de la mici desene prin care captez o imagine, o impresie, o idee. Acesta este primul stadiu al creaţiei mele artistice.

 

Închei această scurtă biografie cu semnătura mea personală,

  “Keep Smiling”

http://anathanit.carbonmade.com

Creatoarea unui univers plin de căldură umană, inteligenţă şi umor – Anath Hanit

De Getta Neumann

Pe codiţa unei cireşe carnoase-sanatoase, se balansează un bărbat şi o femeie, goi puşca, durdulii şi roz, cu păr portocaliu, vâlvoi la el, stindard în flăcări la ea, cu un semn de întrebare rupt în două între ei, cu ghiuleaua punctului la el, cu linia arcuită la ea. El e punctul fix, înfipt în fruct, ea trebuie să decidă: să alunece în braţele lui sau nu? Coama ei de păr în vânt, nasul ţintit spre el, surâsul şăgalnic şi legea gravităţii sugerează că, în curând, cei doi se vor regăsi într-o îmbrăţişare. Iar noi privim, înveseliţi de jocul simplu, dar esenţial al dragostei.

Cherrylove de mai sus este opera lui Anath Hanit, născută Weiss Aniko la Timişoara. Anath a absolvit Academia de Arte şi Design Bezalel la Ierusalim şi şi-a completat studiile la Tel Aviv şi Paris. Lucrează în diferite domenii, în desen, graphic design, ilustraţii şi fotografie. Este membră în Asociaţia Pictorilor şi Sculptorilor Israelieni şi în Asociaţia Israel de Ilustratori. A avut numeroase expoziţii individuale şi participă regulat la expoziţii de grup.

Intrăm în universul creat de Anath Hanit de parcă ne-am scufunda într-o baie caldă. Ambianţa musteşte de bucuria de a trăi, personajele, cu forme planturoase, sunt mânate de setea de viaţă, de dragoste, ca în acest desen schiţat cu nonşalanţă, de o simplitate înşelătoare. Femeia cu rotunjimi şi un punct central de atracţie lansează un J’attends le vainqueur (Aştept învingătorul), o invitaţie candidă amoroasă, la care niciun bărbat nu poate să reziste, nu-i aşa? Anath Hanit ne face cu ochiul, ştie ea ce ştie, iar ce ştie ea, ştim şi noi şi iată-ne surâzând împreună. Are talentul să ne includă în glumă, făcând referinţă la o experienţă umană împărtăşită de toţi, dar adesea trecută sub tăcere. Are artă să prezinte ceva natural şi evident într-un mod insolit, cu o doză de hutzpah, de râs sănătos, prin care toate pretenţiile şi falsurile mic-burgheze se destramă.

Lumea este văzută prin prisma feminină. În lucrările lui Anath, se mănâncă, se ciocneşte un pahar, se dansează. Bărbaţii sunt cavaleri, oferă flori, ţin umbrela şi sărută picioruşul. Scriu cu pana pe care tronează doamnă, sursa lor de inspiraţie, stăpâna situaţiei. Zâmbim, pentru că ştim noi ce ştim. În unele desene, dacă nu sunt goi-goluti, domnii poartă papillon, iar doamnele cercei, decolteu şi ruj, toţi sunt manieraţi şi dichisiţi, de parcă ar descinde din Imperiul austro-ungar. Damele beau ceai din ceşcuţe de porţelan (probabil Meissen) şi Campari din cupe elegante.

Un melc, o buburuză, o roşie, o floare, un căpşune, un macrameu, lucruri mărunte din anturajul nostru domestic se transformă prin magia artei în reflexii ale sufletului uman. Un ardei îmbârligat devine chintesenţa singurătăţii şi durerii. O căpşună, mititică şi speriată, cocoţată pe o portocală, ne inspiră cea mai mare milă. Casa de vis-à-vis, ameninţată de dărâmare, plânge şi suspină. Este admirabil cum aceste imagini nu sunt niciodată dulcege, cum Anath Hanit utilizează culori pastel, pink din belşug, desenează puzderie de inimioare şi steluţe, dar rezultatul nu e niciodată kitsch. În toate transpare surâsul artistei, plin de simpatie, inteligenţă şi ironie, iar spectatorul devine complice.

Nu întotdeauna domină seninătatea. Relaţia dintre femeie şi bărbat, ″the never ending dance of flesh and soul ″, (eternul dans al dorinţelor fizice şi spirituale), aşa cum se exprima artista într-un interviu, este dramatică. În colecţia Rendez-vous, figurile se apropie, se despart, se atrag, se resping, se îmbrăţişează sau se chinuie, se contopesc sau se zbat, caută fericirea şi fug de ea. Fluiditatea liniilor şi fineţea trăsăturilor le arata în mişcare, în momente fugitive de plăcere sau suferinţă, de dragoste sau violentă. Tabloul mişună de personaje şi poveşti despre tragicul legăturilor umane.

Anath stârneşte emoţii, idei, revelaţii. Iat-o în poza cu Afrodita născută din spuma mării şi din imaginaţia ei. Din zâmbetul lor, ghicim că ne va face încă multe surprize.