Hanuca – Istoric şi Semnificație

De Getta Neumann

Istoric

În 198 î.e.n. Palestina a fost ocupată de Imperiul Seleucid, un stat greco-macedonean, înființat după destrămarea imperiului lui Alexandru cel Mare (sec. IV î.e.n.). La început, seleucizii au domnit ca un soft power, tolerând obiceiurile și religia autohtonă. Situația s-a schimbat radical cu ascensiunea la tron a lui Antiochus IV Epiphanes (numit de unii Epimanes, nebunul) care a pornit o campanie de oprimare a celor care practicau religia iudaică. Cei care refuzau să consume carne de porc erau uciși, circumcizia a fost interzisă, templul pângărit. Era o încercare de elenizare a populației, cultura greacă fiind considerată ca un canon universal. Populația s-a răzvrătit împotriva lui Antiochus Epiphanes, dar și împotriva evreilor elenizați pe cale de asimilare din sânul ei. Conducătorii revoltei erau bătrânul Matitiahu și cei cinci fii ai lui, Iohanan, Simeon, Eleazar, Ionatan și Iehuda Macabeul (cel cu ciocanul). În 164 î.e.n. Iehuda Macabeul a cucerit Ierusalimul și templul a fost din nou sacralizat, eveniment sărbătorit timp de opt zile.

Surse

Cele două cărți ale Macabeilor, scrise în ebraică, nu ne-au parvenit decât în traducerea greacă. Se relatează faptele istorice, dar nu se vorbește despre sărbătoarea luminilor, nici despre miracolul fiolei de ulei care a ars timp de opt zile, cu toate că uleiul era suficient doar pentru o singura zi. Rabinii nu au inclus cărțile Macabeilor în canonul biblic.

Sărbătoarea de Hanuca e descrisă în Talmud, cu accentul pe aspectul miraculos și nu pe victoria militară. Din relatările lui Iosephus Flavius aflăm despre victoria lui Iehuda Macabeul și despre festivitățile care au durat opt zile.

Semnificație

Interpretările sărbatorii sunt multiple, nu degeaba se spune 2 evrei, 3 păreri. Celebrează Hanuca revolta împotriva tiraniei, împotriva oprimării religioase? Lupta pentru păstrarea identității naționale amenințată de seleucizi? Serbează Hanuca victoria după un război civil, a tradiționaliștilor asupra evreilor elenizați? Sau miracolul flăcării care a ars timp de opt zile în loc de o singură zi?

În secolul XX, povestea luptei Macabeilor pentru apărarea identității naționale şi religioase a devenit unul din miturile fondatoare ale statului Israel, o parte din narativul național. Pe plan simbolic, istoria Macabeilor este un memento pentru poporul evreu de a-şi păstra identitatea prin respectarea tradiției şi a unor reguli de conduită. Ne învață şi că, în anumite circumstanțe, rebeliunea este necesară. Lumina de Hanuca este lumina rațiunii, a victoriei asupra obscurantismului. Ea este totodată izvor de credință, de optimism, de încredere in viitor, este sclipirea în ochii copiilor când ascultă povestea Macabeilor şi cântă Maos Țur. În multe oraşe ale lumii se aprind lumânările într-o hanuchia uriaşă amplasată într-o piață principală, în văzul tuturor, cu mândria apartenenței la poporul evreu.

Hanuca se serbează în familie şi în comunitate cu cântece (Maos Țur şi altele) şi jocuri (de ex. jocul cu dreidl). Copiii primesc Hanuca Gelt (o mică sumă de bani) şi cadouri. Mâncărurile tradiționale sunt latkes, un amestec de cartofi raşi, ceapă şi ouă prăjit în ulei şi suvganiot, gogoaşe cu umplutură de gem.