Baruch Marion

1929, Timişoara

Artist Plastic

S-a născut într-o familie de evrei sefarzi la Timişoara. Bunicul ei, Simon Baruch, a fost rabinul comunității sefarde din cartierul Fabric în anii 1930. Mama, Barbara, n. Ungár, tatăl, Felix, a fost medic, la fel ca şi fratele lui, Ernest, ginecolog.


Familia s-a mutat la Bucureşti, unde Marion Baruch a studiat un an de zile (1949-1950) la Academia de Arte Plastice Bucureşti. În 1950 a emigrat în Israel unde şi-a continuat studiile la Academia de Artă şi Design Bezalel, Ierusalim. Prima expoziție personală cu desene de format mare a avut loc la galeria Micra-Studio Tel Aviv. Câştigă o bursă care îi permite să studieze la Academia de Arte Plastice Roma. Se stabileşte în Italia. Lucrează pentru industria textilă şi caută noi modalități de expresie artistică cu un fierar italian, iar ani mai târziu cu un tâmplar. Expune în Italia şi în Franța. Locuieşte la Milano unde e reprezentată de galeria Luciano Inga-Pin.


Prima sa perioadă de creație se înscrie în curentul picturii conceptuale. În anii 1990-1995 crează o întreprindere-ficțiune Name Diffusion, nume cu care îşi semnează lucrările pe care le imatriculează la Camera de Comerț din Varese (Italia), punând sub semn de întrebare circuitele economice tradiționale. Marion Baruch/Name Diffusion participă la acțiuni colective, abordând teme ca problematica mobilității, exilul, repere culturale, corporale şi mentale.

Începând din 2007, afectată de o pierdere parțială a vederii, Baruch se instalează la Gallarate (Italia), îşi schimbă radical stilul şi expune sub propriul ei nume. În 2010 lansează proiectul Trilogy, Mon corps où es-tu ? care începe cu artă performativă La chambre vide (Camera goală), o cameră, în care artista primeşte persoanele care au răspuns la anunțuri despre lucrare. Trilogia cu o acțiune La collecte des chûtes (Colectarea deşeurilor) şi se termină cu Parischutes, care oferă participanților posibilitatea de a crea obiecte textile din diverse deşeuri. Din 2011 dispune resturi de materiale din ateliere de croitorie din Milano în diferite compoziții bazate pe prezență/absență, plin/vid, spațiul vid câştigând o semnificație mai mare decât materialul.


Titlul expoziției Eingang, In & Out, Up & Down, Durch und Durch face aluzie la opera artistului Kurt Schwitters cu care Marion Baruch simte că are afinități. În arta ei se pot desluşi reminiscențe din Joseph Beuys, Christian Boltanski, Robert Morris.

Expoziția ei la MAMCO, Musée d’art moderne et contemporain de Genève intră în patrimoniul muzeului. Marion Baruch este reprezentată de galeria Laurence Bernard, Genève şi de Anne-Sarah Bénichou, Paris.